INTERNETULKOMAAT September, 9th 2012 by

Autolla Nepaliin, läppärillä nettiin

Download PDF

Kuvat: Autolla Nepaliin

Autolla Nepaliin on suomalainen hyväntekeväisyysprojekti, jossa joukko nuoria miehiä matkaa pakettiautolla Kathmanduun ja takaisin. Matkan etenemisestä tiedotetaan säännöllisesti tekijöiden blogissa sekä muualla sosiaalisessa mediassa. Miten reissuraportointi järjestyy tien päältä?

Idea matkasta syntyi jo vuonna 2010, kun tamperelainen Juho Leppänen kierteli Etelä- ja Kaakkois-Aasiassa. Erityisesti Nepal, jossa lasten koulunkäynti ei ole itsestäänselvyys, herätti halun auttaa. Aktiivinen suunnittelu käynnistyi tämän vuoden puolella. Matkanteko alkoi elokuun alussa ja perille Nepaliin päästiin saman kuun lopussa.

Leppäsen lisäksi menomatkan kuskeiksi lähtivät Mikael Hautala ja Rico Pircklén. Mikael ja Rico lensivät määränpäästä Suomeen, jolloin korvaajaksi saapui Misa Jokisalo. Paluutaipaleen kolmas kuljettaja hyppää kyytiin myöhemmin.

Nepalista ei palata tyhjin käsin, vaan Postin entiseen pakettiautoon lastattiin paikallisen turvakodin naisten tekemiä koruja. Korut myydään Suomessa, ja tuotto ohjataan Fida Internationalin kautta Nepalin kehitysyhteistyöhön.

Uutta teknologiaa vanhoissa maisemissa

 

Matkan lehdistötiedotteet lähetettiin valtamedioille viikkoa ennen matkan alkua. Pääosin tiedottaminen hoituu kuitenkin omien kanavien kautta.

– Facebookista ohjaamme ihmisiä lukemaan ja näkemään lisää materiaalia blogissa. Videot ovat YouTubessa ja parhaita valokuvia julkaisemme Flickrissä, Intian Jaipurista tavoitetut kuskit kertovat.

Kuvat: Autolla Nepaliin

Nettiä käytetään mukana kulkevilla läppäreillä.

Miten uuden sisällön julkaiseminen ja yhteydenpito Suomeen onnistuu ulkomailla, kun nettiyhteyttä ei ole aina saatavilla?

– Lähes aina etsimällä olemme löytäneet toimivan wlanin ja välillä olemme olleet päivän tai kaksi täysin ilman. Mikäli emme saa nettiyhteyttä niin silloin kommunikoimme tekstiviestien avulla tai soittamalla.

Kuljettajien ammattitaito auttaa sisällöntuotannossa: Juho Leppänen on ammatiltaan valokuvaaja, Mikael Hautala videokuvaaja.

Yhteistyötä yli rajojen

 

Urakka ei ole yksin kuskien varassa, vaan avustamassa on parikymmenhenkinen tiimi muitakin vapaaehtoisia. Lisäksi sponsorit maksavat valtaosan matkakuluista.

– Meillä on ammattilaisia ja opiskelijoita tiedotuksesta, myynnistä ja markkinoinnista. Yksin on hyvin vaikea tehdä mitään suurta. Yhdessä pystymme siihen paremmin, kuljettajat perustelevat.

Kuvat: Autolle Nepaliin

Menopelinä toimii Möhköfantiksi nimetty Volkswagen Transport vuosimallia 2003.

Pääosa nettimateriaalista on kuljettajien tuottamaa, mutta myös muu tiimi osallistuu viestintään. Suomeen jääneet jäsenet esimerkiksi oikolukevat blogitekstejä.

– Videot laitamme itse nettiin, mikäli löydämme nopean internetyhteyden. Blogitekstit menevät Suomeen korjattavaksi. Facebook-päivitykset teemme usein itse, mutta välillä joudumme pyytämään ihmisiä Suomessa tekemään ne, koska internet on joskus todella huono.

”Tarpeeksi hullu idea”

 

Hanke on saanut seuraajia myös Nepalista ja muualta maailmasta. Blogitekstejä on vastikään alettu kääntämään englanniksi – tietysti vapaaehtoisvoimin. Halukkaat kääntäjät värvättiin Facebook-sivulla.

Kun matkaa on taitettu reilu kuukausi, on sekä Facebook-tykkääjiä että ajokilometrejä kertynyt yli kymmenen tuhatta. Hurja suosio ei tullut tekijöille täytenä yllätyksenä.

– Se, että kolme parikymppistä jätkää matkustaa autolla 20 000 kilometriä autolla Nepaliin ja takaisin oli tarpeeksi hullu idea, että me itse olisimme ainakin seuranneet. Tämän pohjalta päättelimme, että ehkä muutkin ajattelevat samoin ja siltä näyttää.

Autolla Nepaliin -projektia voi seurata osoitteessa autollanepaliin.fi sekä Facebookissa.

Lisää luettavaa

0 Kommenttia

Jaa artikkeli

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>