IHMISETULKOMAAT June, 24th 2013 by

Unelmien tiellä -matkan 2. viikko

Download PDF
Toisen viikon jälkipuolisko vietettiin helteisessä Budapestissa.

Teleportaasin Arimo Kerkelän ja Post Our Dreamsin Olli Lukkarin yhteisestä Unelmien tiellä -matkasta on nyt kaksi viikkoa takana. Unelmienkeruureissun toinen viikko alkoi Berliinistä ja päättyi jonnekin aivan muualle kuin oli tarkoitus.

Viimeisenä Berliinin päivänä kaupunki oli täynnä poliiseja. Käsittääkseni se johtui Barack Obaman vierailusta eikä meistä.

Viimeisenä Berliinin päivänä kaupunki oli täynnä poliiseja. Käsittääkseni se johtui Barack Obamasta eikä meistä.

Maanantai 17. kesäkuuta oli viimeinen päivämme Berliinissä. Olimme jo luovuttaneet avaimemme, mutta vietimme suuren osan päivästä hotellimme aulassa langattoman verkon ja pistorasian ulottuvilla. Junamme Müncheniin lähti vasta neljän jälkeen aamuyöllä, joten meillä oli paljon aikaa kulutettavana. Päivän päätteeksi lähdimme istumaan iltaa australialaisen huonetoverimme Matthewin seurassa.

Olli päätti vilvoitella suihkulähteessä.

Olli päätti vilvoitella müncheniläisessä suihkulähteessä.

Helleaallon piiskaamassa Münchenissä vietimme kaksi päivää. Ensimmäisenä päivänä keräsimme unelmia Hofgraten-puutarhassa, jossa pääsin keskustelemaan mm. vanhan saksalaislaulajan kanssa. 75-vuotias mies oli nuorena kiertänyt Saksassa ja Italiassa selvittämässä, mitä värejä ihmiset yhdistävät eri äänteisiin. Ilta huipentui maukkaaseen illalliseen mainiossa suomalaisseurueessa.

Muuten olen ollut uutispimennossa, mutta mielenosoitukset antavat vähän viitteitä maailman tapahtumista.

Muuten olen ollut uutispimennossa, mutta mielenosoitus Münchenissä antoi viitteitä Brasilian tapahtumista.

Toisena München-päivänä jatkoimme unelmien keräilyä ympäri kaupunkia. Illalla annoimme Facebook-seuraajiemme päättää seuraavan matkakohteemme viidestä vaihtoehdosta (Budapest, Milano, Wien, Zagreb ja Zürich). Voittajaksi valikoitui täpärästi Budapest. Heti huutoäänestyksen ratkettua alkoi vimmattu pakkailu, sillä sopiva yöjuna lähti alle kaksi tuntia päämärän selviämisen jälkeen.

Ilmeestä voi päätellä, kuinka innoissani olen rinkan kantamisesta.

Budapest. Ilmeestä voi päätellä, kuinka innoissani olen rinkan kantamisesta.

Saavuimme vielä helteisempään Budapestiin torstaiaamuna. Lähdimme etsimään Facebook-seuraajamme vinkkaamaa Potato-hostellia, mutta Google Maps johdattikin meidät epähuomiossa Hi5-bilehostelliin. Onneksi majapaikka osoittautui erinomaiseksi ja neljän Unkarissa vietetyn aikana tutustuimme hyvin moniin huonetovereihimme.

Olli keräsi unelmia myös hostellissamme Budapestissä

Olli keräsi unelmia myös hostellissamme.

Budapestissä kuljimme paljon omilla teillämme. Lämpöä riitti joka päivä yli 35 astetta, joten ainakin vilustumisilta vältyttiin. Kolmantena päivänä minä päädyin keräämään unelmia Budaan saksalaisen Katharinan kanssa. Olli puolestaan pyöri pelkästään Pestin puolella.

Kolmannen viikkomme oli tarkoitus alkaa jossakin näistä kaupungeista.

Sunnuntaina oli aika jättää Budapest taakse. Kahden ensimmäisen viikon aikana olimme keränneet yhteensä 692 unelmaa. Jätimme matkan etenemisen jälleen Facebook-seuraajiemme käsiin. Muutamasta matkakohteesta ykköseksi kiri Kroatian pääkaupunki Zagreb. Katsoimme netistä, että sopiva junayhteys kulkisi Wienistä viiden vaihdon kautta. Kävelimme asemalle, hyppäsimme junaan ja aloitimme matkamme kohti Zagrebia.

Tai niin me ainakin luulimme.

Toisella viikolla julkaistut Unelmien tiellä -tarinat:

Matkapäiväkirja

• 6.-8. matkapäivä: Ilta Berliinissä
• 9.-10. matkapäivä: Münchenin auringon alla

Muut nettisivujen kirjoitukset

Arimo: Minkä värinen ääni on aa?
Olli: Kuolema elämän peilinä

Cityn matkablogi

Arimo: Miljoona euroa odotellessa
• Arimo: Rinkan täydeltä elektroniikkaa
Olli: Neljä kiloa unelmia

Kerätyt unelmat

Unelmat 211-310 (Hampuri ja Berliini 1/2)
Unelmat 311-415 (Berliini 2/2)
Unelmat 416-490 (München 1/2)
• Unelmat 491-556 (München 2/2)